Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna to zespół działań mających na celu wsparcie rozwoju dziecka, u którego stwierdzono problemy w tym obszarze.
Jest jedną z podstawowych form działalności we wszystkich placówkach oświatowych tuż obok edukacji.
Skupia się ona przede wszystkim na identyfikowaniu indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
Wynikają one ze stanu zdrowia dziecka, jego możliwości intelektualnych, dojrzałości i sprawności percepcyjnej, ale także sytuacji rodzinnej i ekonomicznej w jakiej dziecko się wychowuje.
Drugim celem jest realizacja konkretnych zadań, form terapii pozwalających na zaspokajanie potrzeb psychofizycznych dziecka z poprawy jego funkcjonowania społeczno – emocjonalnego.
Pomoc psychologiczno -pedagogiczną może realizować psycholog, pedagog, nauczyciel, logopeda oraz inny terapeuta.
Formalna strona udzielania takiej pomocy jest regulowana odrębnymi przepisami MEN.
Pomoc psychologiczno -pedagogiczna jest adresowana do dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Z uwagi na niepełnosprawność intelektualną, zmysłową, ruchową, autyzm, niedostosowanie społeczne.
Mogą skorzystać z niej również uczniowie objęci nauczaniem indywidualnym z uwagi na stan zdrowia uniemożliwiający chodzenie do szkoły; uczniowie posiadający opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej zgodnie z zaleceniami w niej zawartymi.
Również same placówki oświatowe mogą przyznać taką pomoc w szczególnych przypadkach np. dziecko szczególnie uzdolnione, dziecko przewlekle chore, dziecko z zaniedbanego środowiska domowego.
Co wchodzi w skład pomocy psychologiczno-pedagogicznej? :
Zajęcia specjalistyczne prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej to zajęcia:
korekcyjno-kompensacyjne,
logopedyczne,
rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
inne zajęcia o charakterze terapeutycznym