AAC wprowadzone w PROMYKU jest metodą stosowaną do wspierania komunikacji dzieci, które mają trudności w werbalnym porozumiewaniu się.
Metoda te umożliwia im wyrażanie swoich potrzeb, myśli, opinii, a w konsekwencji pomaga w nawiązywaniu relacji z innymi osobami.
Użytkownikami komunikacji AAC w naszej placówce są dzieci, u których rozwój mowy jest zaburzony. W tym przypadku wprowadzamy książki komunikacyjne z symbolami, znakami graficznymi, które pomagają dzieciom rozumieć język i coraz lepiej go używać, wspomagając tym samym proces nabywania mowy.
Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że znaki są używane równocześnie z mową, wzmacniając komunikaty słowne, ale nie zastępując ich.
Komunikacja AAC jest także pomocna w przypadku dzieci, które używają mowy, ale ich artykulacja jest niezrozumiała dla otoczenia. W takiej sytuacji AAC pełni rolę uzupełniającą mowę.
Język migowy
Kolejną metodą wspierającą proces komunikacji dzieci jest wprowadzony od niedawna język migowy. Język migowy używany jest głównie przez osoby niesłyszące lub niedosłyszące celem komunikacji bez użycia narządu słuchu.
Jako język wizualno-przestrzenny polega na porozumiewaniu się za pomocą migania. Terminem tym określa się gesty wykonywane przy użyciu rąk, głowy i tułowia. Szczególnie ważnym elementem języka migowego jest również mimika twarzy. Gesty oraz ruchy rąk wykonywane przez osobę posługującą się językiem migowym mają zdefiniowane znaczenie. Znaki te dzielą się na dwa rodzaje – znaki ideograficzne oraz znaki daktylograficzne.
Ideogramy to takie gesty, które oznaczają konkretne pojęcia lub zwroty. Daktylogramy oznaczają litery, liczby, działania arytmetyczne, znaki przestankowe lub skróty. Pierwsze z wymienionych przedstawiane są za pomocą alfabetu palcowego, czyli zbioru znaków migowych odpowiadających poszczególnym literom alfabetu.
Niemniej, tak jak w przypadku języków obcych, naukę języka migowego zaczęliśmy od podstaw. Na początku przyswoiliśmy kilka pojedynczych fraz – wypowiadanego na powitanie „dzień dobry” czy służącego pożegnaniu „do widzenia”.
Obecnie z kilkunastu wyrażeń jesteśmy w stanie ułożyć pełną wypowiedź, która pozwoli na przeprowadzenie krótkiej rozmowy z osobą niesłyszącą.
Program Boardmaker
To program wspierający lub zastępujący komunikację foniczną u osób (dzieci), którzy z różnych powodów nie mogą posługiwać się mową foniczną. Służy do tworzenia alfabetycznych plansz komunikacyjnych (książka komunikacyjna), materiałów edukacyjnych wszelkiego rodzaju, zarówno indywidualnych, jak i dla grup. Piktogramy (obrazki) mogą być dobrane lub wykorzystywane w wersji elektronicznej tzw. „mówik”. Program współpracuje z syntezatorem mowy, dzięki czemu komunikaty mogą być odtwarzane głosowo. Prosta konstrukcja piktogramów pozwala na to, żeby korzystały z nich osoby o różnych typach niepełnosprawności. Wspomaga rozwój mowy fonicznej oraz wspiera rozwój społeczno – emocjonalny.
Poniżej znajdują się przykładowe propozycje podstawowych symboli PCS