Terapia ręki
Terapia ręki to metoda wspierająca dziecko aby poprawnie oraz precyzyjnie mogło ruszać ręką, dłonią oraz palcami.
Podczas terapii ręki specjalista rozpoczyna pracę od wzmocnienia całego ciała -motoryki dużej (ramiona, barki, kręgosłup, łokcie), a następnie skupia się na poprawie motoryki małej u dziecka (prawidłowy uchwyt, napięcie, praca nadgarstka i palców).
Do postawienia odpowiedniej diagnozy należy zwrócić uwagę na takie elementy jak:
– czy u dziecka występuje właściwe napięcie mięśniowe,
– czy przyjmuje właściwą pozycję ciała,
– w jaki sposób trzyma przedmioty w dłoni,
– na jakim poziomie jest koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa,
– czy dziecko posiada orientację przestrzenną
Dopiero na tej podstawie specjalista może ocenić problem i dobrać odpowiednie ćwiczenia do terapii ręki.
Niepokojącymi sygnałami, które można zauważyć podczas obserwacji ruchów dziecka są:
słaba jakość rysunków w odniesieniu do wieku
krzywe linie nie trzymanie się liniatury
linie za delikatne bądź robienie dziur daje nam sygnał o nieprawidłowym nacisku kredki do kartki
częste przekraczanie konturów
ból głowy po zajęciach, które są związane z pisaniem i rysowaniem.
W czasie pogłębiania diagnostyki, poza wymienionymi elementami, istotna jest także:
– obserwacja pozycji dziecka,
– sposobu w jaki trzyma kredkę bądź ołówek,
– w jaki sposób ma ułożoną kartkę lub zeszyt,
– czy podczas rysowania/pisania manipuluje ręką czy kartką,-
– czy przy pisaniu otwarta jest buzia,
– jaka jest jakość jego rysunków, liter oraz cyfr,
– jak bardzo przykłada się do wykonania swoich prac,
– a także jaki nacisk kładzie na kredki lub długopis.


