Terapia Autyzmu
Zasady pracy w szkole z uczniem autystycznym:
Odpowiednia organizacja miejsca pracy poprzez: zminimalizowanie lub całkowite wyeliminowanie elementów rozpraszających.
2. Opanowanie planu codziennych zajęć i każdorazowe zapoznanie ucznia, ze strukturą dnia, odwołanie się do niego przy zmianie form aktywności (np. tablica obrazkowa).
Informowanie ucznia o zmianie przebiegu zajęć lub w przebiegu czynności w ciągu dnia o możliwych zmianach, takich jak, np. zastępstwo nauczyciela.
Zapewnienie możliwości odizolowania ucznia w sytuacji trudnej,
Wyraźne zaznaczenie końca określonej aktywności, zadania, zanim przejdzie się do następnej czynności. Należy mieć świadomość, że pewne zmiany w zachowaniu mogą odzwierciedlać niepokój wywołany przez choćby drobną zmianę rutynowych działań.
Posługiwanie się w komunikacji z uczniem prostym, jednoznacznym językiem. Instrukcje do zadań powinny być krótkie, należy upewnić się, że uczeń zrozumiał polecenie kierowane do klasy i przyjmuje je, jako kierowane także do niego. W razie potrzeby trzeba kierować polecenia indywidualne, powtarzać i sprawdzać stopień zrozumienia. Należy używać krótkich zdań tak, aby instrukcje były całkowicie jasne.
Używanie różnych środków wyrazu i metod w prowadzaniu zajęć – wizualnych, ruchowych, opartych na naśladownictwie, z wykorzystaniem technik komputerowych, tablic multimedialnych, indywidualnych kart pracy
Ukierunkowanie pracy na konkretne zainteresowania ucznia i wykorzystanie ich przy angażowaniu sytuacji zadaniowych
Właściwa organizacja czasu wolnego, pomoc w nawiązywaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami, wspieranie w działaniach zespołowych
Odpowiedni system motywacji i stosowanie pozytywnych wzmocnień przez budowanie pozytywnej samooceny.,
Współdziałanie wszystkich dorosłych opiekujących się uczniem, wdrażanie takich samych zasad dotyczących wymagań, pochwał i traktowania go zarówno w domu, jak i w szkole.
Formy pracy uzależnione są od zaleceń zawartych w orzeczeniu ucznia.
Terapia prowadzona w formie: indywidualnych zajęć oraz grupowych (4 osoby). Na zajęciach realizowane są również elementy TUS czyli Trening Umiejętności Społecznych.
Bloki najczęściej omawiane na zajęciach: Podstawowe umiejętności prospołeczne, Emocje i strategie radzenia sobie z emocjami, uczenie konkretnych umiejętności, Stymulowanie rozwoju myślenia logicznego, Rozwijanie zdolności myślenia przyczynowo – skutkowego, Usprawnianie percepcji i koordynacji słuchowo- wzrokowo – ruchowej Komunikacja werbalna i niewerbalna.
Metody wspierające terapię autyzmu
- Metoda Weroniki Sherborne, MDS – Metoda Dobrego Startu, Metoda Aktywności Knillów
Gimnastyka Mózgu P. Dennisona, Komunikacja Alternatywna AAC
Metoda symultaniczno- sekwencyjna
Zajęcia dostosowane są do potrzeb i możliwości danego ucznia.



