Metoda Marianny Frostig
Metoda Marianny Frostig
Metoda Marianny Frostig
Jedną z metod pracy z dziećmi z zaburzeniami w koordynacji wzrokowo-ruchowej jest metoda Frostig. Została ona opracowana przez Marianne Frostig – pedagoga, która na podstawie badań i obserwacji w pracy z dziećmi opracowała „Test Rozwojowy Percepcji Wzrokowej” dotyczący różnych poziomów zdolności spostrzegawczych dzieci.
- Frostig do pracy z dziećmi z zaburzeniami percepcji wzrokowej i wzrokowo-
– ruchowej przygotowała program „Wzory i obrazki”, składający się z trzech zeszytów
z ćwiczeniami o zróżnicowanym poziomie. Każdy z zeszytów zawiera konkretne propozycje ćwiczeń stanowiących zintegrowany wybór zadań angażujących wszystkie sfery percepcji wzrokowej. W ćwiczeniach składających się na poziom podstawowy znajdują się zadania kształtujące koordynację wzrokowo-ruchową, w poziomie średnim – zadania rozwijające
orientację w stosunkach przestrzennych, zaś w poziomie wyższym – ćwiczenia integrujące zdolności percepcyjne.
W programie Frostig większą część pracy stanowią zadania z użyciem ołówka i papieru, jednak poprzedzone są one ćwiczeniami wstępnymi, które mają pobudzić ciało do aktywności podczas rysowania. Do ćwiczeń tych zaliczamy m.in. zabawy z wykorzystaniem lustra, elementy gimnastyki, zabawy manipulacyjne, zabawy paluszkowe, wiersze i piosenki połączone z zabawami. Ćwiczenia te prowadzone są równolegle z ćwiczeniami zawartymi w zeszytach ćwiczeń.
Przebieg i rodzaj ćwiczeń w metodzie Frostig zależy od indywidualnych predyspozycji dziecka. Celem metody Frostig jest usprawnianie koncentracji uwagi dziecka, ćwiczenie precyzyjności wykonywanych ruchów oraz wytrwałości w wykonywaniu zadań.
Jak zauważa autorka metody Frostig : „Ogólnie, celem tych ćwiczeń jest rozwinięcie
i integracja zdolności do koordynowania ruchów gałek ocznych z precyzyjnymi ruchami ciała. Ćwiczenia te mają więc znaczenia dla wszystkich działań wymagających dokładnych ruchów ręki dziecka”.